Waarom is goede slaap belangrijk? 10 redenen.

Jij weet het, Wij weten het, iedereen weet het. Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor de gezondheid. Het is minstens zo belangrijk als gezonde voeding en beweging. Deze drie levensbehoeften vormen de fundering van een goede gezondheid. Echter heeft ons moderne drukke leven een grote, en helaas vaak negatieve, invloed op onze natuurlijke slaappatronen.

Ondanks al het onderzoek blijkt dat men tegenwoordig minder en kwalitatief slechter slaapt dan in het verleden.

Maar waarom is dit nou eigenlijk zo’n probleem? Hier volgen 10 redenen waarom slaap zo belangrijk is;

1.    Weinig slaap kan leiden tot gewichtstoename.

Slecht slapen heeft een sterke correlatie met gewichtstoename. Recente onderzoeken wijzen uit dat personen die weinig slapen relatief meer overgewicht hebben dan goede slapers (12). Te weinig slaap is zelfs één van de grootste risico factoren als het gaat om obesitas. Dit wordt ook benadrukt in een grote meta-studie uit 2008. Hieruit bleek dat volwassen tot 55% en kinderen tot maar liefst 89% waarschijnlijker waren om obesitas te ontwikkelen (3).

Het effect van slaap op gewichtstoename wordt ook benadrukt door een aantal indirecte gevolgen zoals de invloed op je hormonen en bij slechte slaap een lagere motivatie tot beweging (4). Goede kwaliteit slaap is cruciaal als je gewicht probeert de verliezen.

2.   Goede slapers eten gemiddeld minder calorieën.

Onderzoeken laten zien dat als je slaap tekort hebt je een grotere eetlust hebt gedurende de dag waardoor je meer eet en dus meer calorieën binnen krijgt. Slaaptekort verstoort de dagelijkse fluctuaties in je eetlust en hierdoor denkt men dat dit zorgt voor minder controle over eetlust. (25). Dit komt door verhoogde waardes van Gherlin, een hormoon dat de eetlust stimuleert, en door verlaagde waardes van het hormoon Leptine, wat de eetlust juist vermindert(6).

3.   Een goede nacht slaap kan de concentratie en productiviteit verhogen.

Slaap is belangrijk voor verschillende aspecten van de hersenen. Hieronder vallen het cognitieve vermogen, concentratie, productiviteit en algemene prestatie (7).

Al deze aspecten worden negatief beïnvloed door tekort aan slaap. Een onderzoek onder een aantal medische studenten weer uit dat de studenten die hun normale, drukke routine draaiden 36% meer medische missers maakten dan de studenten die meer slaap kregen. (8). Een ander onderzoek liet zien dat slaap tekort dezelfde negatieve invloed kan hebben op de hersenen als het onder invloed zijn van alcohol (9).

Daarentegen is aangetoond dat voldoende slaap het probleemoplossende vermogen en het geheugen verbetert bij zowel kinderen als volwassenen. (101112)

4. Goede nachtrust kan je atletisch vermogen verbeteren.

Het is aangetoond dat slaap bevorderlijk is voor atletische prestaties. Een onderzoek onder basketballers liet zien dat meer slaap de snelheid, reactie tijd en nauwkeurigheid in hun spel significant verbeterde (13). Daarnaast kan slecht slapen op latere leeftijd voor problemen zorgen in ‘prestaties’ en functioneren in het dagelijks leven. In een onderzoek met 2800 oudere vrouwen liet zien dat slechte slaap gekoppeld werd aan langzamer lopen, minder kracht in de handen en meer problemen met het individueel uitvoeren van allerlei normale activiteiten. (14.

5.   Slechte slapers hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

We weten dat een lage kwaliteit en korte duur van de slaapcyclus grote risico’s met zicht mee brengen. Dit wordt als een van de redenen gezien achter het aandrijven van chronische ziekten waaronder hart en vaatziekten. Een review van vijftien onderzoeken liet zien dat korte slapers een aanmerkelijk groter risico hebben op hart en vaatziekten en beroertes dan personen die 7 tot 8 uur per nacht sliepen. (15).

6. Het risico op suiker/glucose metabolisme en diabetes type 2.

Onderzoeken hebben laten zien dat slaaptekort een effect heeft op bloedsuiker en dat het de insuline gevoeligheid vermindert. (1617). In een studie onder gezonde jonge mannen liet het verminderen van de slaap tot 4 uur per nacht voor 6 nachten op rij symptomen van pre-diabetes zien! (18). Gelukkig na 1 week van een normaal slaap patroon was dit weer verholpen.

Slechte slaap gewoonten zijn sterk gelinkt aan een negatief effect op de bloedsuiker spiegel bij de algemene bevolking. Bij personen die minder dan 6 uur slaap per nacht kregen is herhaaldelijk aangetoond dat het risico verhoogd is voor type 2 diabetes. (1920).

7. Slecht slapen hangt samen met depressies.

Een verslechterde geestelijke gezondheid, waaronder ook depressies vallen, heeft een sterke correlatie met slechte slaap kwaliteit en slaapstoornissen.  Het wordt geschat dat tot wel 90% van de patiënten met depressie klagen over slecht slapen. Slecht slapen is ook geassocieerd met een verhoogd risico op overlijden door zelfdoding (21) (22). Mensen met slaapstoornissen, zoals slapeloosheid en slaapapneu, hebben ook significant vaker depressies. (23).

8. Slaap bevordert je immuun functie.

Zelfs een klein beetje slaapgebrek heeft een aantoonbare invloed op het immuunsysteem. (24). In een groot, twee weken durend onderzoek werden mensen geïnfecteerd met het verkoudheidsvirus (door de onderzoekers met neusdruppels toegediend) en bestudeerd. Wat bleek? De mensen die minder dan 7 uur sliepen hadden tot wel 3 keer meer kans op verkoudheidsverschijnselen (dus een succesvolle infectie) dan degenen die 8 uur of meer sliepen. (25). Ben je vaak verkouden? Zorg dan dat je ten minste 8 uur slaap per nacht krijgt.

9. Slecht slapen heeft invloed op ontstekingen.

Slaap kan een grote invloed op ontstekingen hebben in het lichaam. Slaapgebrek kenmerkt zich door het opvoeren van ongewenste kenmerken zoals inflammatie en cel beschadigingen. Te weinig slaap wordt sterk gekoppeld aan inflammatie/ontstekingen op lange termijn van het spijsverteringskanaal. (2627). Een onderzoek wees uit dat patiënten met de ziekte van Crohn die slaap werden ontzegd een twee keer zo grote kans hadden op een terugval dan de patiënten die wel genoeg sliepen. (28). Onderzoekers stellen zelfs dat een slaap evaluatie kan helpen met het voorspellen van uitkomsten bij mensen die al lang lijden aan ontstekings-gerelateerde ziekte. (27).

10. Slaap heeft een effect op emoties en sociale omgang.

Een aantal onderzoeken laten zien dat slaap een effect heeft op ons vermogen om sociale interacties aan te gaan. (2930). Eén onderzoek liet zelfs zien dat mensen die niet genoeg hadden geslapen minder goed het verschil tussen vrolijke en boze gezichten konden herkennen. (31).

Onderzoekers denken dat slechte slaap een negatief effect heeft op ons vermogen belangrijke sociale signalen op te vangen en te verwerken.
De boodschap is duidelijk. Een goede slaap is belangrijk voor je gezondheid. Het gebruik van een BlauBlock product heeft dus wel degelijk effect.

 

Lees meer BlauBlock artikelen:

Melatonine hormoon, blauw licht & beter slapen

Kan het blokkeren van blauw licht je slaap verbeteren?