Melatonine hormoon, blauw licht & beter slapen

Helpt melatonine met slapen? Melatonine is een natuurlijk voorkomend hormoon dat wordt beïnvloed door de blootstelling aan (blauw) licht.Wat doet melatonine, blauw licht en beter slapen

Het helpt in de regulering van de dag-nacht /slaap-waak ritme dat ieder van ons in zich heeft. Uw brein zal meer aanmaken in de avond, wanneer het donker is, in een poging u tot slaap te manen.  En minder gedurende de dag als u wakker en alert moet zijn.

Helaas is een laag licht volume in de avondtijden in het moderne leven een extreem zeldzaam fenomeen. Veel mensen baden in het blauw licht tot de laatste seconden voordat ze gaan (proberen te) slapen. iPads, Laptops, Telefoons, Televisies zijn maar een aantal van de boosdoeners. Dit verstoort het dag-nacht/slaap-waak ritme. Dit heeft tot gevolg dat men kwalitatief slechter, later en minder slaapt.

Vergroot volume blauw licht in de ochtend.

  • Doe uw zonnebril af in de ochtend uren.
  • Spendeer meer tijd buiten gedurende de dag. Probeer buiten te lunchen, sporten or loop met de hond als het nog licht in plaats van het beetje op het laatste moment in de avond nog uit te laten.
  • Laat zoveel mogelijk licht in uw huis of kantoor. Hou gordijnen en jaloezieën open gedurende de dag en probeer uw bureau dichten bij het raam te zetten.
  • In het uiterste geval. Schaf een speciale ‘licht lamp’ aan. Vooral in de winter als er weinig licht gedurende de dag is kan het handig zijn om een licht therapy lamp te gebruiken.

Vergroot de aanmaak van melatonine in de avond uren.

  • Zet uw elektronische apparaten uit!  Veel mensen kijken ’s avonds nog televisie om te ontspannen of in slaap te vallen. Doe dit niet. Niet alleen zal een televisie (of iPad/laptop of telefoon) uw natuurlijke melatonine productie onderdrukken het kan ook uw brein stimuleren in plaats van relaxen. Probeer wat muziek of audioboek/podcast te luisteren. Probeer programma’s die u wil zien te bekijken gedurende de dag. Als u iets moet en wil doen een aantal uur voor dat u naar bed gaat probeer dan een BlauBlock bril te gebruiken (Bijvoorbeeld de BlauBlock Filter). Deze zal het blauwe licht filteren en uw brein laten denken dat het nog steeds alleen maar rood (niet melatonine onderdrukkend) licht ziet. Hierdoor wordt de aanmaak van melatonine en uw kwaliteit van slaap gewaarborgd.
  • Verander fel licht in uw huis. Zeker in de avonduren zijn de moderne led verlichting een zee van blauw licht naar uw brein door. Hierdoor denkt het dat het nog steeds dag is. Lagere wattage lampen of kaarsen zijn dan een betere oplossing.
  • Als het tijd is om te slapen, maak uw kamer echt donker.  Hoe donkere hoe beter. Bedek kleine elektrische displays en gebruik gordijnen of straat  om verlichting van buiten te blokkeren.  Indien nodig gebruik een slaap masker.
  • Gebruik een klein lampje als u naar het toilet gaat. Probeer het licht tot een minimum te houden als u midden in de nacht bijvoorbeeld naar het toilet moet. Het zal dan makkelijker zijn om vervolgens weer in slaap te vallen.

 

Lees meer BlauBlock artikelen:

Waarom is goede slaap belangrijk? 10 redenen.

Kan het blokkeren van blauw licht je slaap verbeteren?

 

 

 

Save