Melatonine hormoon, blauw licht & beter slapen

Helpt melatonine met slapen? Melatonine is een natuurlijk voorkomend hormoon dat wordt beïnvloed door de blootstelling aan blauw licht.Wat doet melatonine, blauw licht en beter slapen

Melatonine helpt in de regulering van het dag-nacht /slaap-waak ritme dat ieder van ons in zich heeft. Uw brein zal meer aanmaken in de avond, wanneer het donker is, in een poging u tot slaap te manen.  Het tegenovergestelde gebeurt gedurende de dag als u wakker en alert moet zijn. De zon zendt naast UV licht ook blauw licht uit. Hierdoor is het logisch dat het menselijk lichaam zichzelf heeft ingesteld op wakker worden. Door blauw licht maakt het lichaam daardoor automatisch minder melatonine aan.

Helaas is een laag licht volume in de avondtijden in het moderne leven een extreem zeldzaam fenomeen. Veel mensen baden in het blauw licht tot de laatste seconden voordat ze gaan (proberen te) slapen. iPads, Laptops, Telefoons, Televisies zijn maar een aantal van de boosdoeners. Zo zijn ook bijvoorbeeld energie-efficiënte lampen een grote bron van blauw licht. Al deze bronnen verstoren het dag-nacht/slaap-waak ritme. Dit heeft tot gevolg dat men kwalitatief slechter, later en minder slaapt.

Vergroot volume blauw licht in de ochtend.

  • Doe uw zonnebril af in de ochtend uren.
  • Spendeer meer tijd buiten gedurende de dag. Probeer buiten te lunchen, sporten or loop met de hond als het nog licht in plaats van het beetje op het laatste moment in de avond nog uit te laten.
  • Laat zoveel mogelijk licht in uw huis of kantoor. Hou gordijnen en jaloezieën open gedurende de dag en probeer uw bureau dichten bij het raam te zetten.
  • In het uiterste geval. Schaf een speciale ‘licht lamp’ aan. Vooral in de winter als er weinig licht gedurende de dag is kan het handig zijn om een licht therapy lamp te gebruiken.

Vergroot de aanmaak van melatonine in de avond uren.

  • Zet uw elektronische apparaten uit die blauw licht uitzenden!  Dit is uiteraard de simpelste oplossing. Veel mensen kijken ’s avonds nog televisie om te ontspannen of in slaap te vallen. Voor een optimale slaap is dit af te raden. Niet alleen zal een televisie (of iPad/laptop of telefoon) uw natuurlijke melatonine productie onderdrukken het kan ook uw brein stimuleren in plaats van te ontspannen. Probeer wat muziek of audioboek/podcast te luisteren. Probeer programma’s die u wilt zien te bekijken gedurende de dag.
    • Als het onvermijdelijk is om een beeldscherm te gebruiken in de avonduren kunt u een aantal uur voor dat u naar bed gaat een BlauBlock bril  gebruiken (Bijvoorbeeld de BlauBlock Filter). Deze zal het blauwe licht filteren maar de kijkervaring behouden. Hierdoor wordt de aanmaak van melatonine en uw kwaliteit van slaap gewaarborgd.
  • Verander fel licht in uw huis. Zeker in de avonduren zijn de moderne led verlichting een zee van blauw licht naar uw brein door. Hierdoor denkt het dat het nog steeds dag is. Lagere wattage lampen of kaarsen zijn dan een betere oplossing.
  • Als het tijd is om te slapen, maak uw kamer echt donker.  Hoe donkere hoe beter. Bedek kleine elektrische displays en gebruik gordijnen of straat  om verlichting van buiten te blokkeren.  Indien nodig kunt u een slaap masker gebruiken.
  • Gebruik een klein (of rood) lampje als u naar het toilet gaat. Probeer het licht tot een minimum te houden als u midden in de nacht bijvoorbeeld naar het toilet moet. Het zal dan makkelijker zijn om vervolgens weer in slaap te vallen.

 

Lees meer BlauBlock artikelen:

Waarom is goede slaap belangrijk? 10 redenen.

Kan het blokkeren van blauw licht je slaap verbeteren?

 

 

 

Save